چگونگی انجام تحقیقات و کارهای عملی حرفه و فن

1ـ   برای انجام کار عملی و یا تحقیق به صورت گروهی، در زمان و فرصت مناسب دو بار از تک تک اعضای گروه دعوت به کار نمایید. با هم درباره انجام کار مشورت و وظایف را بین خود تقسیم نمایید. در صورت عدم همکاری تعدادی از اعضا، شما با دیگر افراد گروه نسبت به انجام کار عملی و یا تحقیق اقدام نمایید تا زمان انجام کار را از دست ندهید. به یاد داشته باشید که در کارهای گروهی یا تحقیق­ها هیچ یک از اعضا، سرگروه نیست. پس منتظر دیگران نباشید و کار را شما شروع کنید. دبیر در هنگام ارزشیابی کارهای عملی، چگونگی همکاری اعضای گروه را بررسی و به هر فرد امتیاز مناسب خواهد داد.

2ـ   در ابتدای کار عملی یا تحقیق خود، صورت کامل سئوال را از روی کتاب با صفحه دقیق آن بنویسید. سپس نام کلیه اعضای گروه خود را نوشته و در خط دیگر نام کسانی را که در انجام کار عملی و یا تحقیق فعال بوده­اند، مجددا بنویسید. کل تحقیق خود را حداکثر در یک صفحه A4 خلاصه کنید. اگر باز هم مطلب مفید داشتید، پشت همان برگه A4 بنویسید. به هیچ عنوان برگه را کوتاه نکرده و یا از برگه­های غیر A4 استفاده نکنید.

3ـ   اکثر کارهای عملی یا تحقیق­ها دارای کلمات مشکل، اشکالات تایپی، مطالب زاید، کلمات ناآشنا، تلفظ­های سخت، عبارت­های انگلیسی و ... هستند. بنابراین این کلمات را اصلاح و به جای آن­ها از کلمات ساده­تری استفاده کرده و یا درباره آن­ها اطلاعات کافی کسب کنید. در غیر این صورت آن­ها را از کار عملی یا تحقیق خود حذف نمایید.

4ـ   حتما در کار عملی یا تحقیق خود از تصاویر، نمودار، جدول، نقشه، چارت و ... استفاده کنید. این افزودنی­ها کار عملی یا تحقیق شما را معتبرتر، دقیق­تر، گویاتر و قابل فهم می­نماید.

5ـ   شاید جمع کل کار عملی یا تحقیق شما از منابع مختلف شامل چندین برگه شود. از آن جایی که ارائه همه آن­ها در زمان محدود کلاس نمی­گنجد و از حوصله دیگر دانش­آموزان خارج است، باید آن­ها را خلاصه کنید. لذا مطالب زاید را حذف و فقط مطالبی را که با موضوع کار عملی یا تحقیق شما مرتبط هستند، نگاه دارید.

6ـ    کارعملی یا تحقیق را قبل از ارائه در کلاس به همه اعضای گروه داده تا آن را روخوانی کرده، مطالعه و فرا بگیرند. همچنین چندین بار آن را آزمایش کنید تا در هنگام ارائه در کلاس، دچار مشکل نشوید.

7ـ   هر کار عملی یا تحقیقی فقط یک هفته مهلت دارد. لذا انجام آن را به لحظات آخر موکول نکنید. پس از ارائه کار عملی و یا تحقیق در کلاس، اگر دبیر نیاز بداند، یک هفته دیگر برای رفع اشکالات آن، به شما مهلت خواهد داد.

8ـ   کار عملی یا تحقیق باید از منابع مختلف از جمله کتاب­ها، اینترنت، رادیو، تلویزیون، روزنامه، افراد آگاه و مطلع و ... باشد. در انتهای کار عملی یا تحقیق کلیه منابع خود را نام ببرید. نام کتاب­ها، نویسنده آن­ها، آدرس سایت­ها، نام برنامه­های رادیویی و تلویزیونی، زمان پخش این برنامه­ها، نام اشخاص آگاه و مطلع، میزان تحصیلات و شغل آن­ها، منابع کار عملی یا تحقیق شما را بیان می­کنند.

9ـ      کارهای عملی یا تحقیق­هایی که به صورت تایپی بوده، خلاصه نشده و دست­نویس نباشند، فاقد ارزش خواهند بود.

10ـ  پس از آن که دبیر کار عملی یا تحقیق شما را ارزشیابی نمود، از آن یک کپی برای خود تهیه کرده و آن را به دیگر اعضای گروه تحویل دهید تا آن­ها نیز چنین کنند. هر نفر باید یک نسخه از کار عملی یا تحقیق را در پوشه کارهای عملی خود نگاه داشته و دور نام خود در آن نسخه خط بکشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : جمعه 29 فروردين 1393برچسب:, | 11:13 | نویسنده : علی اکبری |